اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است + فیلم نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد
سرخط خبرها

کرونا ابتلا به دیابت را در برخی افراد افزایش داد| شیوع دیابت افزایش پیدا کرده است

  • کد خبر: ۱۳۴۶۸۳
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
کرونا ابتلا به دیابت را در برخی افراد افزایش داد| شیوع دیابت افزایش پیدا کرده است
فوق‌تخصص غدد و فوکال پوینت برنامه دیابت گفت: کرونا عفونت ویروسی بود و ویروس‌ها باعث التهاب می‌شود؛ التهاب یکسری فعل و انفعالات و هورمون‌های استرس ایجاد می‌کند و به همین منظور زمینه ابتلا به دیابت را در بین برخی افراد افزایش می‌دهد..

به گزارش شهرآرانیوز، محمد علی یعقوبی در نشست خبری که به مناسبت هفته دیابت در مرکز بهداشت استان برگزار شد، اظهار داشت: بیماری دیابت یک بیماری است که شیوع زیادی دارد و به خاطر سبک زندگی و بی‌تحرکی که در بین مردم وجود دارد، شیوع آن افزایش پیدا کرده است.

فوق‌تخصص غدد و فوکال پوینت برنامه دیابت افزود: علت بیماری دیابت عدم تولید انسولین یا تولید ناکافی انسولین در بدن فرد است یا اینکه انسولین در بدن به مقدار کافی تولید می‌شود، ولی به دلیل وجود برخی اشکالات انسولین نمی‌تواند سبب تسهیل ورود قند به داخل سلول‌ها شود. چند نوع دیابت وجود دارد که شایع‌ترین دیابت نوع دو است که بیش از٩٠ درصد علت دیابت را به خود اختصاص می‌دهد. مهمترین فاکتور در ابتلا به دیابت نوع دو چاقی و اضافه وزن است. دیابت نوع یک شیوع کمتری دارد و ۵ درصد علت دیابت را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین دیابت ژنتیکی و دیابت بارداری نیز از انواع دیابت به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: در دیابت بارداری حدود ۴ تا ۶ درصد از کل بانوان در طی دوران حاملگی، به علت کمبود تولید یا مقاومت بدن به انسولین موقتا به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند که معمولا پس از خاتمه حاملگی بهبودی حاصل می‌شود؛ بنابراین مواردی که بهبود نمی‌یابند، در نهایت ممکن است دیابت نوع ۲ باشد، زیرا در این نوع دیابت ۵٠ درصد سلول‌های غذه لوزالمعده توانایی خود از دست می‌دهد، لذا پیشگیری در دیابت مهمترین مسئله است و آگاه سازی مردم به این امر کمک می‌کند.

فوق تخصص غدد و فوکال پوینت برنامه دیابت گفت: عوارض دیابت به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود، عوارض حاد آن شامل افت قند و کمای دیابتی است و عوارض مزمن شامل عوارض عصبی، کلیوی، چشمی، قلبی و عروقی است. در عوارض دیابتی از نوع چشمی در سن ٢٠ تا ٧۴ سالگی سبب ایجاد نابینایی می‌شود.

یعقوبی در پاسخ به این سوال که کرونا چقدر در ابتلا به دیابت تاثیر داشته است، گفت: کرونا عفونت ویروسی بود و ویروس‌ها باعث التهاب می‌شود و التهاب یکسری فعل و انفعالات و هورمون‌های استرس ایجاد می‌کندو به همین منظور زمینه ابتلا به دیابت را در بین برخی افراد افزایش می‌دهد. حتی درمانی که برای این بیماری توصیه شد در برخی افراد به خصوص افرادی که زمینه دیابت داشتند سبب ایجاد این بیماری شد که البته بیشتر این افراد بعد از مدتی بهبود یافتند.

سن ابتلا به دیابت نوع ۲ معمولا بالای ۳۰ سال است

در ادامه ناصر امینی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: میانگین شناسایی مبتلایان به دیابت در خراسان رضوی سالانه حدود ۹ تا ۱۰ هزار بیمار است. بر اساس مطالعات انجام شده سال ۱۴۰۰ در خراسان رضوی میزان شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال ۱۲ درصد بوده است که در مقایسه با آمار کشوری ۲ درصد کمتر بوده است.

وی گفت: غربالگری دیابت در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی برای افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود و آمار‌ها نشان می‌دهد ۴.۹ درصد مراجعان در این بازه سنی مبتلا به دیابت هستند، یعنی به عبارتی از هر ۱۰۰ نفر مراجعه کننده حدود ۵ نفر مبتلا به دیابت هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سن ابتلا به دیابت نوع ۲ معمولا بالای ۳۰ سال است به همین منظور در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های شهری و خانه‌های بهداشت برنامه غربالگری برای بیماری‌های دیابت، فشارخون و خطرسنجی قلب و عروق به صورت مستمر در حال اجرااست و افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به تشکیل پرونده الکترونیک و انجام مراقبت بر اساس گروه سنی و غربالگری بیماری‌های مذکور اقدام کنند.

امینی گفت: براساس طرح ملی غربالگری دیابت باید حدود ١۴ درصد افراد بالای ٣٠ سال شناسایی می‌شدند که به دلیل عدم شناخت این بیماری ۵ درصد جمعیت بالای ٣٠ سال شناسایی و مبتلا به دیابت بودند. در استان ١۵٢ هزار نفر که از این تعداد ١۵ هزار نفر شناسایی و مبتلا دیابت نوع یک هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->